112 Acil Sağlık Hizmetleri
01 Kasım 2022

112 ACİL SAĞLIK HİZMETLERİ

Edirne İl Ambulans Servisi Başhekimliği
Ambulans hizmetlerinin il düzeyinde organizasyonunu, yönlendirilmesini, uygulanmasını ve değerlendirilmesini yapan, hizmete katılan kurum ve kuruluşlar arasında işbirliğini sağlayan, merkez ve istasyonlarda görev yapan personelin hizmet içi eğitimleri ile sevk ve idaresini yapan, merkez ve istasyonlarda kullanılan tüm araç ve gereçlerin temin, kayıt, bakım ve onarımlarını sağlayan, hizmetle ilgili tüm kayıt ve istatistikleri tutan, merkezin de içinde olduğu, kendisine ait binası ve personeli olan birimdir.

Komuta Kontrol Merkezi
112 Acil çağrı merkezi bünyesinde hizmet veren Komuta Kontrol Merkezi, başhekimliğe bağlı olarak görev yapar. Görevleri;
a) Merkeze ulaşan acil sağlık çağrılarını değerlendirmek, çağrılara göre verilmesi gereken hizmeti belirleyerek yeterli sayıda ekibi olay yerine yönlendirmek, hizmet ile ilgili her türlü veriyi kayıt altına almak, saklamak ve değerlendirmek.
b) İl düzeyindeki kendisine bağlı istasyonların acil yardım, hasta nakil, özel donanımlı ambulanslar, hava ve deniz ambulansları, acil sağlık araçları ile hizmet araçlarının sevk ve idaresini yapmak.
c) Hastaneler arasındaki koordinasyonu sağlayarak hasta sevk sisteminin düzenli olarak işlemesini sağlamak, başta yoğun bakım yatakları olmak üzere kritik yatak ve birimler ile personelin takibini yapmak.
ç) Hizmetin verilmesi sırasında, hizmete katılan kurum ve kuruluşlar arasında işbirliği ve koordinasyonu sağlamak.
d) Olağandışı durumlar ve afetlerde diğer kurumlarla işbirliği içerisinde olay yerine yeterince ambulans ve acil sağlık aracını görevlendirmek, hastane koordinasyonunu sağlamak, gerektiğinde ildeki tüm ambulansları ve özel ambulans servislerini sevk ve idare etmek.
e) Başhekimlikçe verilen diğer görevleri yapmak.

Acil Sağlık Hizmetleri İstasyonları
Acil Sağlık İstasyonları; acil sağlık hizmeti sunmak ve tıbbi müdahalede bulunmak amacıyla, hizmet veren birimlerdir. Acil Sağlık İstasyonlarında acil sağlık hizmetleri konusunda eğitim görmüş sağlık ekibi ile tıbbi donanımlı ambulanslar görev yapar. İstasyonlar verdikleri hizmete göre 3'e ayrılır. Bunlar;
A Tipi İstasyon: 24 saat kesintisiz sadece ambulans hizmeti verilen, ihtiyaca göre birden fazla ekip ve ambulans bulundurulan, idari ve özlük hakları bakımından başhekimliğe bağlı ve kadrolu personeli olan istasyonlardır.
A tipi istasyonların açılış ve kapanış işlemleri Bakanlığın onayı ile gerçekleştirilir. Bu istasyonlar;
Ekip içerisinde hekim bulunanlar A1 tipi istasyon,
Ekip içerisinde hekim bulunmayanlar ise A2 tipi istasyon olarak adlandırılır.
B Tipi İstasyon: Birinci, ikinci ve üçüncü basamak resmi sağlık kurum ve kuruluşları ile entegre olarak kesintisiz ambulans ve acil servis hizmeti verilen, kadrosu ve özlük hakları bakımından bünyesinde bulunduğu kuruma, ambulans hizmeti bakımından merkeze bağlı olan, ekip içerisinde hekim bulunan istasyonlardır.
Bu istasyonlar;
Hastane acil servisi ile entegre olanlar B1 tipi istasyon,
Birinci basamak sağlık kuruluşları ile entegre olanlar ise B2 tipi istasyon olarak adlandırılır.
C Tipi İstasyon: İhtiyaca göre günün belirlenen saatlerinde sadece ambulans hizmeti verilen, idari ve özlük hakları bakımından başhekimliğe bağlı acil sağlık istasyonlarıdır.
Acil Sağlık Hizmetleri İstasyonu aşağıdaki görevleri yapar:
a) Merkezin yaptığı yönlendirmelere göre vermesi gereken hizmeti, Bakanlıkça belirlenen usul ve esaslara uygun olarak yerine getirmek,
b) İstasyona doğrudan yapılan çağrıları merkezin değerlendirmesine sunarak,verilecek talimata göre davranmak,
c) Hizmet ile ilgili kayıtları tutmak,
d) Hizmet için gerekli bütün araç, gereç ve taşıtları kullanıma hazır bulundurmak ve gerekli bakım, onarım ihtiyacını anında merkeze bildirmek,
e) Merkezin verdiği diğer görevleri yerine getirmek.

112 Acil Sağlık Nedir?
Yurt genelinde en uç noktalara kadar yayılmış 7/24 kesintisiz hizmet veren hayati öneme sahip büyük bir sistemdir. Verilen hizmetler ücretsiz ve her koşulda devam eder.

112 Ne Zaman Aranır?
Acil bir hasta ya da yaralı biri varsa ve hayatı tehlikede ise mutlaka 112 ye telefon etmelisiniz.
112 acil servisi aramayı gerektirecek durumlar;
Ateşli silah yaralanması
Bilinç kaybı
Ciddi kan kaybı
Ciddi yanıklar
Göğüs ağrısı
Koma ve benzeri durumlar
Nefes alma güçlüğü
Nefes borusu tıkanıklığı
Nöbet geçirme  (Havale, sara krizi)
Suda boğulma
Yaralamalı trafik kazası
Yüksekten düşme
Zehirlenmeler

112 Çağrı Merkezi İle Yapılan Konuşmada Nelere Dikkat Etmelisiniz?
112 çağrı merkezine hastanıza çabuk ulaşmak ve doğru müdahale için sizden bazı bilgiler isteyecektir.
*
Bulunduğunuz yerin açık adresi
*
Hastanın yaşı, cinsiyeti ve tıbbi geçmişi
*
Hastanın bilincinin yerinde olup olmadığı, nefes alıp almadığı, kanaması yada göğüs ağrısı olup olmadığı
*
Yaranın yeri ve nasıl meydana geldiği
Bu bilgiler ambulansın hastaya hızlı ulaşmasına ve yolda iken hasta için gerekli ilkyardım planı yapılmasına yardımcı olacaktır.

Nasıl Aramalıyım?
*Sabit, ankesör veya cep telefonunuzdan 112 numaralarını tuşlayın.
*
Sakin olun, panik yapmayın, net ifadelerle konuşun.
*
Tam olarak yerinizi tarif edin (tarif sırasında mektup adresinizle birlikte etrafınızda bulunan okul, cami, karakol, market vb gibi bilinen ayrıntıları vermeye çalışın)
*
Hasta veya yaralı sayısını bildirin.
*
Hastalığın veya yaralanmanın tarifini yapın.
*
Hastanın bilinç durumu, nefes alıp almadığı, göğüs ağrısı veya kanamasının olup olmadığı hakkında bilgi verin.
*
Adınızı, soyadınızı ve aramayı gerçekleştirdiğiniz telefon numarasını bildirin.
*
Çağrınızı karşılayan 112 görevlisi size aksini söylemedikçe telefonu kapatmayın.
*
112 Görevlisinin sizi tekrar arayabileceğini akılda tutun ve telefonunuzu gereksiz yere meşgul etmeyin.
 
Adresinizi bilmiyorsanız;
*
Etrafınızdaki insanlara açık adres sorun(mahalle, cadde, sokak, kapı numarası)
*
Hasta ile yalnız ve evde iseniz su, elektrik, telefon faturasından adres bulun yoksa komşularınızdan yardım isteyin.
*
Olay yerine yakın herkesin bildiği bir bina adı belirleyin. Bu gibi yerlere ‘’bekleme noktası’’ denir.(okul, cam veya otobüs durağı vb.)
*
Bir kişiyi bekleme noktasına gönderin.

Ambulans Ulaşana Kadar Yapmanız Gerekenler
*Sabit bir telefondan aradığınızda 112 komuta merkezi tarafından görünür. Ancak görevliler güncelleme ve teyid amacıyla adresinizi tekrar isteyebilirler.
*
Sokaktaysanız, ambulans ulaşana kadar hastanın yanında kalın.
*
Hastanın durumunda değişiklik olursa 112’yi tekrar arayın.
*
Hastanın yeri değişirse 112’yi tekrar arayın.
*
Evden veya işyerinden arıyorsanız, ambulans ekibine yol göstermek için çevrenizden yardım isteyin.
*
Evcil hayvanınız varsa bir yere kilitleyin ya da bağlayın.
*
Hastanın aile hekimine ait bilgileri ve kullandığı ilaçları yanınıza alın.

Ambulans Ulaşınca Yapılması Gerekenler
*Hastanın alerjisi varsa sağlık ekibine mutlaka belirtin.
*
Hastanın tedavisine müdahale etmeyin.
*
Sağlık ekibinden gelen taleplere yardımcı olun.
*
Sakin olun.

Trafikte Siren Sesi Duyunca Ne Yapmalı
*Sakin olun.
*
Hangi yönden geldiğini anlamaya çalışın.
*
Yavaşlayın, ani fren yapmayın.
*
Mümkünse aracınızı yolun kenarına çekin.
*
Kavşakta iseniz yola çıkamadan ambulansın geçmesini bekleyin.
*
Yol açmak için şerit değiştirecekseniz mutlaka kurallara uyun.Sinyal kullanın.
*
Ambulans güvenle geçtikten sonra yolunuza kurallara uyarak devam edin.
*
Ambulansın peşinde sürat yapmayın ve uygun fren mesafesi bırakın.

Siren tüm araçların duyması ve yolu açmaları içindir. Araç sürücüleri ambulansın ilerleyişini kolaylaştırmak için taşıt yolu üzerinde yer açmak, gerekiyorsa durmak ve ambulans tarafından tamamen geçilinceye kadar beklemek mecburiyetindedirler.’’ Ambulansta kurtarılmayı bekleyen hastalar için saniyelerin önemli olduğunu unutmayın.